La 4e7 va a la Filmoteca de Catalunya

Category
Infos

Aprovechando que el pasado 24 de octubre se celebró el Día Mundial contra el Cambio Climático, hoy, jueves 9 de noviembre, el alumnado de 2º de la ESO 7 ha asistido a una sesión de cine documental en la Filmoteca de Catalunya, dentro del ciclo “Cine, memoria, paz y derechos humanos”. Dicha sesión tiene una relación directa con el trabajo que se realiza durante todo el curso en las asignaturas de Lengua y Literatura, tanto en castellano como en catalán, sobre los medios de comunicación y concretamente sobre el cine documental y su poder de concienciación social, en este caso acerca de la crisis climática. De este modo, nos aseguramos de que se va produciendo una buena integración de los ODS de la Agenda 2030 en la ESO, tal como lo prevé la nueva ley educativa (LOMLOE).

 

La sessió, dinamitzada per la Blanca i l’Ainara, de la cooperativa dedicada a l’estudi i a la divulgació de la cultura audiovisual Drac Màgic, ha comptat amb la presència de la Laura Vidal, d’Enginyeria Sense Fronteres, entitat que va començar a fer tasques de cooperació fa 30 anys al Sud Global per tal d’acabar amb les desigualtats degudes als efectes del colonialisme. Previamente habíamos trabajado en clase sobre aspectos como calcular la huella de carbono de quienes vivimos en los países más opulentos, como el activismo climático o como los efectos del extractivismo en las comunidades locales más empobrecidas.

 

Avui, durant la sessió a la qual hem assistit, hem pres consciència que 3 de cada 10 persones al món no tenen accés a un dret humà tan bàsic com l’aigua. I també ens hem assabentat que a 6 de cada 10 persones al món els manca l’accés a les instal·lacions de sanejament gestionades de manera segura (aigua potable). I el més greu és que a Catalunya també es veu vulnerat aquest dret, per raons econòmiques sobretot. També hem sabut que als llocs on es viuen conflictes bèl·lics, l’accés a drets fonamentals es fa servir com a càstig contra la població civil, mitjançant atacs a infraestructures bàsiques. Però l’accés a l’aigua potable es fa cada cop més difícil també per les sequeres i els fenòmens meteorològics extrems relacionats amb el canvi climàtic.

 

Gracias a la proyección de tres cortometrajes documentales (sobre la desaparición de la Isla de Saint Charles, en Louisiana, Estados Unidos; sobre el parque temático Lost World de Singapur, construido con la arena de una zona de Camboya; y sobre la vida de un pequeño pastor mallorquín, Som pastor), hemos podido hablar de deforestación y falta de biodiversidad, de las graves consecuencias producidas por el extractivismo (una nueva forma de colonialismo que vulnera los derechos fundamentales y beneficia sólo a las empresas del Norte Global), de los cambios culturales y sociales debido a las migraciones climáticas forzadas, de los efectos del cambio climático desde una perspectiva de género y de la vulneración de los derechos de la infancia, de la profunda conexión con la naturaleza por parte de las comunidades indígenas, de las tan necesarias medidas de adaptación y de mitigación del cambio climático, como por ejemplo el fomento del transporte público o evitar los viajes constantes en avión, etc.

 

Els debats generats entre el públic jove han estat molt rics i interessants i ens han dut a plantejar-nos què són els drets humans, què és la justícia climàtica, quines decisions personals poden tenir una incidència real en la urgentíssima necessitat d’aturar el canvi climàtic, com podem consumir menys (evitant embolcalls d’un sol ús; comprant menys roba, reutilitzant-la i donant-la; no canviant de mòbil sovint i reacondicionant-lo; fent menys ús del transport privat; consumint localment; evitant els creuers i els vols; etc.) i decréixer per tal de minvar l’impacte ambiental i social del nostre consum… Però el més empoderador, potser, d’aquesta sessió ha estat el fet d’afirmar que infants i joves poden i han de ser partíceps d’aquest canvi. De hecho, durante el trayecto de vuelta hacia el LFB, el alumnado ha expresado su interés por la sesión vivida, ha destacado los conocimientos y la conciencia adquiridos, el valor de los cortometrajes documentales visionados y comentados, así como lo emotivo que resulta poder ver y escuchar el testimonio de personas reales cuyas vidas cotidianas se ven afectadas por el cambio climático, de una manera directa, concreta y muy dura.

 

Felicitem i agraïm enormement a l’equip dels Serveis Educatius de la Filmoteca de Catalunya i a totes les persones i entitats que hi han col·laborat l’oportunitat que ens han ofert avui i tota la feina feta fins al moment. Ens tornarem a veure al maig!

Patrícia Agüera Pàmies i Júlia Ferrer Garcia, professores de Llengua i Literatura