L’Élémentaire

L’objectiu general de l’escola primària és garantir l’adquisició d’un aprenentatge fonamental del nucli comú d’habilitats i coneixements, inclosa la lectura, l’expressió oral i escrita i el càlcul.

 

L’escolarització a l’escola primària té 5 nivells diferents: CP, CE1, CE2, CM1, CM2. S’organitza en tres cicles, dels quals dos formen part de l’escola élémentaire :

 

  • CP et CE 1 formant amb la grande section de maternelle el cicle 2, cicle dels aprenentatges fonamentals.
  • CE2, CM1 et CM2 constituint el cicle 3, cicle d’aprofundiment.

Cicle dels aprenentatges fonamentals

Grande section, CP, CE1

Els horaris de la classe de grande sction es regeixen pels programes de la maternelle. Aquí teniu els horaris de classes de CP i CE1.

 

Camps disciplinaris Durada anual
Durada setmanal
Français 360 h 10 h
Mathématiques 180 h 5 h
Éducation physique et sportive 108 h 9 h *
Langue vivante 54 h
Pratiques artistiques et histoire des arts 81 h
Découverte du monde 81 h
TOTAL 864 h 24 h

* La variació d’aquest programa setmanal dependrà del projecte educatiu dels professors, en relació amb els volums anuals fixats per a cada àmbit disciplinari.

Programes del cicle fonamental d’aprenentatge

El cicle dels aprenentatges fonamentals comença durant la Grande section de l’escola maternelle. Continua en els dos primers anys de l’escola élémentaire, el curs preparatori i el curs élémentaire del primer any.

Els objectius prioritaris del CP i del CE1  són:

  • aprendre a llegir
  • aprendre a escriure el francès
  • coneixement i comprensió dels números
  • els números xifrats (numeració decimal)
  • el càlcul en petites quantitats

Francès

Al final de la grande section de l’escola maternelle, l’alumne  ha millorat considerablement el seu vocabulari. És capaç d’expressar-se, d’escoltar i de parlar. És capaç d’entendre una  història llegida per un adult. Distingeix clarament les sonoritats de la llengua i els signes gràfics representats per escrit.
En el curs preparatori, aprendre a llegir implica descodificar i identificar paraules, adquirint gradualment els coneixements i habilitats necessaris per comprendre escrits. L’aprenentatge de la lectura i l’escriptura, tant si es tracta de paraules, frases, textos, es reforcen mútuament al llarg del cicle. Aquests aprenentatge es basen en la pràctica oral del llenguatge i en l’adquisició del vocabulari. També i tenen una primera introducció a la gramàtica i l’ortografia.

Matemàtiques

El coneixement dels números i del càlcul són els objectius prioritaris de CP i CE1. La resolució de problemes es va aprenent gradualment i ajuda a construir el coneixement de les operacions. Al mateix temps, és indispensable una pràctica regular d’aritmètica mental.

Educació Física

L’educació física té com a objectiu desenvolupar les habilitats necessàries per a l’alumne. Ofereix una primera iniciació a activitats físiques, esportives i artístiques. Respon a la necessitat i al plaer de moure’s, permet de desenvolupar el sentit de l’esforç i de la perseverança. Els alumnes aprenen a coneixes millor a si mateix i a la resta. També aprenen a cuidar la seva condició física.

Langue vivante

Els alumnes descobreixen molt aviat noves llengües diferents de la seva. Des del curs preparatori, una primera aproximació a la nova llengua és feta a l’oral. Durant el primer any de élémentaire, es fa l’ensenyament oral i escrit d’una llengua.

Descobriment del món

A CP i a CE1, els alumnes adquireixen punts de referència en el temps i l’espai, coneixements sobre el món. Domina’n el vocabulari específic corresponent. Els estudiants van més enllà de les seves visions inicials observant i manipulant. Descobreixen i utilitzen les fonctions de base dels ordinadors: comencen a adquirir les habilitats per al Brevet informatique et internet (B.2.i.).

Pràctiques artístiques i histoire des arts

Les pràtiques artístiques i les referències culturals relacionades amb la història de les arts desenvolupen la sensibilitat i expressió artística dels estudiants. Aquestes activitats acompanyen l’ús d’un vocabulari precís: permet als alumnes expressar els seus sentiments, les seves emocions, les seves preferències i els seus gustos. Un primer contacte amb obres artístiques els fa observar, escoltar, descriure i comparar.

Instrucció cívica i moral

Els alumnes aprenen les regles de cortesia i com tenir un bon comportament en la societat. A poc a poc adquireixen un comportament responsable i es tornen més autònoms.

Cicle d’aprofundiment
CE2, CM1, CM2

 

Horaris de classes de CE2, CM1 et CM2
Camps disciplinaris Durada anual
de les lliçons
Durada setmanal de les lliçons
Français 288 h 8 h
Mathématiques 180 h 5 h
Éducation physique et sportive 108 h 11 h
Langue vivante 54 h
Sciences expérimentales et technologie 78 h
Culture humaniste
Pratiques artistiques et histoire des arts
Histoire-géographie-instruction civique et morale
78 h
78 h
TOTAL 864 h 24 h

Programa del cicle d’aprofundiments

En la continuïtat dels primers anys de primària, els objectius prioritaris de CE2 i CM son:
•  el coneixement de la llengua francesa
•  les principals bases de les matemàtiques

Els alumnes es preparen per seguir els ensenyaments de les diferents assignatures de la universitat. Tots els alumnes tindran dominada la llengua francesa i una expressió precisa i clara tant en comunicació oral com escrita. Això també integra les següents disciplines : ciències, matemàtiques, historia, geografia, educació física i arts.
  La progressió en el domini de la llengua francesa es realitza amb un programa de lectura i escriptura, vocabulari, gramàtica i ortografia. Un programa de literatura recolza l’autonomia dels estudiants en la lectura i l’escriptura. La pràctica de les matemàtiques desenvolupa el gust per la investigació i el raonament, la imaginació i les habilitats d’abstracció, rigor i la precisió. 
Del C.E.2 al C.M.2, l’estudiant enriqueix els seus coneixements, adquireix noves eines i continua aprenent a resoldre problemes. Reforça les seves habilitats de càlcul mental. Adquireix nous automatismes. En matemàtiques, l’adquisició de mecanismes sempre s’associa a la seva comprensió.  L’educació física i esportiva té com a objectiu desenvolupar habilitats motrius i practicar activitats físiques, esportives i artístiques. Contribueix a l’educació per a la salut, permetent als estudiants aprendre sobre els seus cossos. Desenvolupa una educació de seguretat mitjançant la presa de riscos controlats. Ensenya la responsabilitat i l’autonomia, donant accés als estudiants a valors socials i morals (respecte a les normes, respecte per un mateix i altres). A partir de C.E.2, les activitats de comprensió i expressió oral són una prioritat. El vocabulari s’enriqueix i els components sonors de la llengua són una prioritat constant. En gramàtica, l’objectiu és utilitzar formes elementals. El coneixement dels estils de vida del país facilita la comprensió d’altres maneres de ser i d’actuar. Al final del C.M.2, els alumnes han d’haver adquirit les habilitats bàsiques de comunicació definides pel nivell A1 del Marc Europeu Comú de Referència per a les Llengües. Centre eduscolCadre européen commun de référence pour les languesSciences expérimentales et technologies. Les ciències experimentals i tecnologies tenen com a objectius:

•  comprendre i descriure el món real, el món de la natura i el món construït per l’home, per actuar sobre ell.
•  controlar els canvis induïts per l’activitat humana

L’observació, el qüestionament, l’experimentació i l’argumentació són essencials per assolir aquests objectius. Un exemple: l’esperit de la mà a la massa. És per això que els coneixements i les habilitats s’adquireixen com a part d’un procés d’investigació. Aquesta investigació desenvolupa la curiositat, la creativitat, el pensament crític i l’interès pel progrés científic i tècnic.
Per començar a entendre la unitat i la complexitat del món, la història i la geografia proporcionen punts de referència conjunts, temporals i espacials. Es desenvolupen en la curiositat dels estudiants, en el sentit de l’observació i en el pensament crític. El treball dels alumnes és objecte de diversos escrits. Per exemple, resums i línies de temps, mapes i esbossos. Les pràctiques artístiques individuals o col·lectives desenvolupen el sentit estètic. Promouen l’expressió, la creació pensativa, el domini del gest i l’adquisició de mètodes i tècniques de treball. En el context de la història de les arts, estan il·luminats per una trobada raonable i raonable amb obres considerades en un marc cronològic.
La cultura digital imposa l’ús raonat d’ordinadors, multimèdia i Internet. Des de l’escola primària, cal orientar una actitud de responsabilitat en l’ús d’aquestes eines interactives. Els estudiants aprenen a dominar les funcions bàsiques d’un ordinador:
•  conèixer la funció dels diferents elements d’una computadora
•    utilitzar el mouse i el teclat
•  utilitzar un processador de text
•  escriure un document digital
•    enviar i rebre missatges
•    fer recerques online
•    identificar i triar informacions
L’educació civil i l’ensenyament de la moral permeten a cada alumne integrar-se millor a la comunitat escolar  en un moment en què s’afirma el seu caràcter i la seva independència. Això el porta a reflexionar sobre els problemes concrets que planteja la seva vida escolar i, per tant, esdevenir més explícit sobre els mateixos fonaments de la moral.