Programa del cicle d’aprofundiments
En la continuïtat dels primers anys de primària, els objectius prioritaris de CE2 i CM son:
• el coneixement de la llengua francesa
• les principals bases de les matemàtiques
Els alumnes es preparen per seguir els ensenyaments de les diferents assignatures de la universitat. Tots els alumnes tindran dominada la llengua francesa i una expressió precisa i clara tant en comunicació oral com escrita. Això també integra les següents disciplines : ciències, matemàtiques, historia, geografia, educació física i arts.
La progressió en el domini de la llengua francesa es realitza amb un programa de lectura i escriptura, vocabulari, gramàtica i ortografia. Un programa de literatura recolza l’autonomia dels estudiants en la lectura i l’escriptura. La pràctica de les matemàtiques desenvolupa el gust per la investigació i el raonament, la imaginació i les habilitats d’abstracció, rigor i la precisió.
Del C.E.2 al C.M.2, l’estudiant enriqueix els seus coneixements, adquireix noves eines i continua aprenent a resoldre problemes. Reforça les seves habilitats de càlcul mental. Adquireix nous automatismes. En matemàtiques, l’adquisició de mecanismes sempre s’associa a la seva comprensió. L’educació física i esportiva té com a objectiu desenvolupar habilitats motrius i practicar activitats físiques, esportives i artístiques. Contribueix a l’educació per a la salut, permetent als estudiants aprendre sobre els seus cossos. Desenvolupa una educació de seguretat mitjançant la presa de riscos controlats. Ensenya la responsabilitat i l’autonomia, donant accés als estudiants a valors socials i morals (respecte a les normes, respecte per un mateix i altres). A partir de C.E.2, les activitats de comprensió i expressió oral són una prioritat. El vocabulari s’enriqueix i els components sonors de la llengua són una prioritat constant. En gramàtica, l’objectiu és utilitzar formes elementals. El coneixement dels estils de vida del país facilita la comprensió d’altres maneres de ser i d’actuar. Al final del C.M.2, els alumnes han d’haver adquirit les habilitats bàsiques de comunicació definides pel nivell A1 del Marc Europeu Comú de Referència per a les Llengües. Centre eduscol: Cadre européen commun de référence pour les langues
Sciences expérimentales et technologies. Les ciències experimentals i tecnologies tenen com a objectius:
• comprendre i descriure el món real, el món de la natura i el món construït per l’home, per actuar sobre ell.
• controlar els canvis induïts per l’activitat humana
L’observació, el qüestionament, l’experimentació i l’argumentació són essencials per assolir aquests objectius. Un exemple: l’esperit de la mà a la massa. És per això que els coneixements i les habilitats s’adquireixen com a part d’un procés d’investigació. Aquesta investigació desenvolupa la curiositat, la creativitat, el pensament crític i l’interès pel progrés científic i tècnic.
Per començar a entendre la unitat i la complexitat del món, la història i la geografia proporcionen punts de referència conjunts, temporals i espacials. Es desenvolupen en la curiositat dels estudiants, en el sentit de l’observació i en el pensament crític. El treball dels alumnes és objecte de diversos escrits. Per exemple, resums i línies de temps, mapes i esbossos. Les pràctiques artístiques individuals o col·lectives desenvolupen el sentit estètic. Promouen l’expressió, la creació pensativa, el domini del gest i l’adquisició de mètodes i tècniques de treball. En el context de la història de les arts, estan il·luminats per una trobada raonable i raonable amb obres considerades en un marc cronològic.
La cultura digital imposa l’ús raonat d’ordinadors, multimèdia i Internet. Des de l’escola primària, cal orientar una actitud de responsabilitat en l’ús d’aquestes eines interactives. Els estudiants aprenen a dominar les funcions bàsiques d’un ordinador:
• conèixer la funció dels diferents elements d’una computadora
• utilitzar el mouse i el teclat
• utilitzar un processador de text
• escriure un document digital
• enviar i rebre missatges
• fer recerques online
• identificar i triar informacions
L’educació civil i l’ensenyament de la moral permeten a cada alumne integrar-se millor a la comunitat escolar en un moment en què s’afirma el seu caràcter i la seva independència. Això el porta a reflexionar sobre els problemes concrets que planteja la seva vida escolar i, per tant, esdevenir més explícit sobre els mateixos fonaments de la moral.